DZIEŃ ZDROWEJ ŻYWNOŚCI

Drukuj

Nazwa szkoły/placówki, w której realizowane jest działanie: Szkoła Podstawowa w Rudnej Małej
Imię i nazwisko dyrektora szkoły/placówki: Jolanta Kot-Zięba

Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za zawartość merytoryczną publikacji (imię nazwisko, adres e-mail): Agnieszka Tłuczek

Zakres działania: dydaktyka, profilaktyka i wychowanie     

 Temat zajęć: DZIEŃ ZDROWEJ ŻYWNOŚCI

Cele:

- poznanie warzyw i owoców, ich wartości odżywczych, jadalnych części jarzyn i owoców,

- zdobycie wiadomości dotyczących pochodzenia wybranych owoców i warzyw (kontynenty),

- segregowanie owoców i warzyw do pięciu grup kolorystycznych z uwzględnieniem ich wartości odżywczych,

- kształcenie umiejętności słuchania informacji w formie „pamiętnika z podróży” i zapamiętania słuchanych wiadomości,

- sporządzanie zdrowych potraw na bazie owoców i warzyw,

- wdrożenie dzieci do przestrzegania zasad zdrowej diety,

- kształcenie nawyków sporządzania potraw z zachowaniem zasad higieny i środków bezpieczeństwa.

Czas/okres realizacji zadania:

Dzień Zdrowej Żywności w Szkole Podstawowej w Rudnej Małej obchodzony jest corocznie w październiku, kiedy mamy ogólnie dostępne rodzime warzywa i owoce. Każdego roku nauczyciele odpowiedzialni za organizację zajęć wybierają grupę zdrowych produktów spożywczych, o których uczniowie zdobywają najistotniejsze informacje, a następnie samodzielnie pod okiem wychowawców przygotowują potrawy z wykorzystaniem tych składników. W poprzednich latach dzieci zdobywały informacje m. in. o nabiale i kaszach.
W tym roku były to owoce i warzywa.  

Ze względu na małą liczebność klas kilkugodzinne zajęcia organizujemy dla uczniów klas I – VI i oddziału przedszkolnego.

Opis działania:

Przebieg Dnia Zdrowej Żywności:

  1. Spotkanie z uczniami klas I-VI w sali gimnastycznej i zapoznanie ich z planem zajęć.

Nauka przez powtarzanie „hymnu owocowo-warzywnego”, którego powiększony tekst stanowi jeden z elementów dekoracji. Hymn ten jest później przerywnikiem pomiędzy kolejnymi punktami programu. Dopełnienie wystroju stanowią duże, barwne portrety uosobionych owoców z zabawnymi rymowankami zawierającymi informacje o ich walorach odżywczych.

Tekst hymnu:

Jem owoce, jem warzywa,

Zdrowia ciągle mi przybywa,

W szkole, w domu i na dworze

Każdy zjeść je sobie może.

Zdrowe porcje zjadaj co dzień,

Zdrowa żywność zawsze w modzie.

Szklankę soku pij na co dzień,

Zdrowa żywność zawsze w modzie.

Dla chłopaka, dla dziewczyny

Naturalne witaminy,

Makro-, mikroelementy

To są zdrowia fundamenty.

Zdrowe porcje zjadaj co dzień,

zdrowa żywność zawsze w modzie.

Szklankę soku pij na co dzień,

Zdrowa żywność zawsze w modzie.

  1. Zadanie dla uczniów klas: I, II i III – w formie rywalizacji klas:

Rozdanie koszyczków plastikowych opisanych nazwami grup kolorystycznych dobrej diety oraz karteczek z nazwami owoców i warzyw poszczególnym klasom. Współpraca uczniów w segregowaniu owoców i warzyw do odpowiednich koszyczków. Porównanie wyników pracy klas, ogłoszenie wyników konkursu.

Wyniki prawidłowo wykonanego zadania powinny przedstawiać się następująco:

GRUPA CZERWONA:

pomidory, czereśnie, truskawki, papryka czerwona, buraki, granaty

GRUPA ŻÓŁTO-POMARAŃCZOWA:

pomarańcze, banany, jabłka, marchew, brzoskwinie, cytryny, mango, banan, ananas

GRUPA ZIELONA:

szpinak, sałata, brukselka, brokuły, kiwi, rzeżucha, ogórek, agrest, szparagi

GRUPA FIOLETOWA:

bakłażan, aronia, czarne porzeczki, ciemne winogrona, borówki

GRUPA BIAŁA:

cebula, por, czosnek, cykoria, kapusta pekińska, awokado

  1. Zadanie dla uczniów klas IV-VI.

Po wysłuchaniu „Pamiętnika z podróży”, czytanego przez nauczycieli w przerwach pomiędzy wykonywaniem kolejnych zadań, uczniowie starszych klas uzupełniają wspólnymi siłami otrzymane arkusze dotyczące części jadalnych warzyw i owoców oraz kontynentu, z którego pochodzą.

Nazwa rośliny

Kontynent,

z którego pochodzi

Część jadalna

(korzeń, liść, owoc, pestki, kwiat)

marchewka

 

 

banan

 

 

arbuz

 

 

batat

 

 

papryka

 

 

granat

 

 

kapusta pekińska

 

 

bakłażan

 

 

awokado

 

 

sałata

 

 

jabłko

 

 

truskawka

 

 

 

TREŚĆ PAMIĘTNIKA Z PODRÓŻY ALI I JASIA

DZIEŃ PIERWSZY – AMERYKA POŁUDNIOWA:

Ludzie, leciałem z siostrą samolotem! Było świetnie! Całą drogę patrzyłem przez okno i wymyślałem, jakiego kształtu są mijane chmury. Gdy dotarliśmy do hotelu, od razu wyruszyliśmy na obiad. W każdym dniu przeważała czerwona papryka i bataty oraz sok pomarańczowy. Pieczone bataty smakują troszkę jak ziemniaki, ale są od nich słodsze. A papryka? No, po prostu rozpływa się w ustach! A na deser zjedliśmy całego soczystego ananasa! Niezła dawka zdrowia jak na jeden dzień, co?! Witaminy wylatują mi uszami, bo tyle ich zjadłem!

DZIEŃ DRUGI – AMERYKA PÓŁNOCNA:

Szkoda mi było opuszczać Amerykę Południową, ale wiem, że na innych kontynentach również czekają na nas smaczne warzywa i owoce. Do Ameryki Północnej dotarliśmy statkiem. Bałam się choroby morskiej, ale żadne z nas jej nie miało! Na tym kontynencie ludzie uwielbiają awokado, dlatego jest ono w wielu daniach. Dodaje się je do mięsa, sałatek i oczywiście deserów. Podobnie jest z aronią. Robi się z niej wiele przetworów, w tym nektary. Przed nami Europa …

DZIEŃ TRZECI – EUROPA:

W Europie występuje bardzo dużo zdrowych przysmaków. W krajach o cieplejszym klimacie wcinaliśmy smakowite sałatki ze słodkich pomidorów, chrupiącej sałaty i ogórków. Chciałbym, żeby u nas w ogródku cały rok były takie pyszne pomidorki! Nie rozumiem, jak mogą je marnować w hiszpańskich bitwach na pomidory … A wiecie, że w Polsce pije się najwięcej soku marchwiowego? Nieźle, co? Owoce, które możecie schrupać w Europie to: jabłka, truskawki, czarna porzeczka i śmieszny, włochaty agrest! Aż nie chce mi się stąd wyjeżdżać! Jednak Ala ciągnie mnie do Afryki! Auuuu!

DZIEŃ CZWARTY – AFRYKA:

Jaś chyba niedługo zmieni się w małpkę, bo je ogromne ilości bananów, które rosną tu wszędzie! Ja natomiast zachwycam się soczystym arbuzem. Jestem też zauroczona palmami kokosowymi. Wiecie, że właśnie siedzę sobie pod palmą i piję sok ananasowy? Gdyby nie to , że Jaś zaczął wspinać się na palmy, to nie wyjeżdżałabym stąd. Ale boję się, że mi go pawiany porwą. Jedziemy do Azji!

DZIEŃ PIĄTY – AZJA:

Właśnie dotarliśmy do Azji. Mam nadzieję, że poznam jakieś ciosy karate! Na razie zajadamy się z Ala sałatkami owocowymi z pomarańczy, mango i granatów. Najpierw trochę się bałem jeść te granaty, bo myślałem, że wybuchną mi w brzuchu, lecz Ala mnie uspokoiła. Moja siostra zachwyca się fioletowym warzywem, które nazywa bakłażanem. Wypchała nim całą swoją walizkę! Ja natomiast do wszystkiego mógłbym dodawać kapustę pekińską, której jest tu pod dostatkiem. Nie mogę uwierzyć, że to już koniec naszej podróży. Jutro wracamy do domu …

  1. Konkurs „Co to za owoc – warzywo?”

Wytypowani w poszczególnych klasach uczniowie zasiadają przy stoliku. Zakładają opaskę na oczy i otrzymują wybrany z koszyka przez nauczyciela owoc lub warzywo.  Za pomocą zmysłów: dotyku oraz smaku odgadują nazwę owocu – warzywa.
W nagrodę otrzymują odgadnięty fant.

  1. Praktyczne zajęcia kulinarne w klasach.

Uczniowie pod opieką wychowawców rozchodzą się do swoich sal, gdzie na bazie przyniesionych wcześniej składników spożywczych, z wykorzystaniem przyniesionych narzędzi wykonują potrawy.

Oddział przedszkolny – owocowe szaszłyki oraz myszki.

Klasa I – „regaty na liściach sałaty” oraz jadalne muchomory z pomidorków.

Klasy: II i III – koreczki owocowo-warzywne i muf finy jabłkowo-bananowe z dodatkiem płatków owsianych i brązowego cukru.

Klasa IV – „jadalne muchomory” z pomidorków i galaretki owocowe w łupinach z pomarańczy.

Klasa V – tradycyjna sałatka jarzynowa i kanapki z różnymi gatunkami serów.

Klasa VI – sałatka na bazie brokułów oraz musy owocowe.

 

Opis uzyskanych efektów

Zajęcia poświęcone prawidłowemu odżywianiu uczniów wpisują się w profilaktykę zdrowego żywienia dzieci i młodzieży. Przekonanie dzieci do spożywania wartościowych posiłków jest szczególnie ważne w dobie mody na fast foody, szybkie i nieprzemyślane jedzenie szczególnie dużej ilości słodyczy, co niekorzystnie wpływa na zdrowie, prowadzi do nadwagi i otyłości u młodych ludzi. Podczas zajęć uczniowie zdobywają wiedzę na temat walorów odżywczych różnych produktów spożywczych. Pogłębiają wiedzę odnośnie pochodzenia owoców i warzyw oraz ich jadalnych części wykorzystywanych w kuchni. Poprzez zabawę wyrabiają w sobie nawyki zdrowego odżywiania. Pracując w grupie, mają możliwość nauczyć się zdrowej rywalizacji i współpracy. Wspólne wykonywanie posiłków to wspaniała okazja do ćwiczenia zasad bezpiecznego i higienicznego sporządzania potraw, zdobywania umiejętności kulinarnych, wymiany doświadczeń, kulturalnego spożywania potraw w towarzystwie.

Wnioski do realizacji

Ze względu na to, że zajęcia składające się na Dzień Zdrowej Żywności łączą w sobie realizację ważnych celów dydaktycznych, profilaktycznych i wychowawczych, dają możliwość zdobycia ważnych wiadomości teoretycznych i nauki praktycznych umiejętności, celowym jest kontynuowanie tego typu dobrej praktyki w kolejnych latach w naszej placówce. Zachęcamy nauczycieli naszej gminy do wykorzystania pomysłu w swojej praktyce zawodowej.

Literatura:

- broszura Krajowej Unii Producentów Soków-www.5porcji w szkole.pl

Załączniki: zdjęcia (1-6) z przebiegu zajęć

 

 

Copyright 2017 DZIEŃ ZDROWEJ ŻYWNOŚCI. Samorządowe Centrum Ekonomiczno-Administracyjne w Głogowie Małopolskim
Templates Joomla 1.7 by Wordpress themes free